کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند
سرخط خبرها
۶ پیشنهاد برای فعالیت‌های انتخاباتی بانوان

۶ پیشنهاد برای فعالیت‌های انتخاباتی بانوان

  • کد خبر: ۲۱۴۳۰۵
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
مریم برزویی نویسنده‌ی کتاب «مادران خیابان جمهوری» ۶ پیشنهاد برای فعالیت‌های انتخاباتی بانوان مطرح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، خداوند در آیه ۴۶ سوره مبارکه سبا می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا». توی این آیه ما را نصیحت می‌کند برای برپایی توحید و نفی طاغوت. حالا اگر بیاییم و به بررسی ساحت‌های مختلف یک زن بپردازیم، می‌بینیم ساحت‌های قیام زن، به عنوان یک انسان، بُعد فردی، خانوادگی و اجتماعی است.
اساس نظریه انقلاب اسلامی در بحث انسان شناسی و به خصوص زن تراز انقلاب اسلامی، امکان و بلکه ضرورت قیام در هر سه ساحت است.

زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که نشان داده است میتوان «زن بود، عفیف بود، محجّبه و شریف بود، و در عین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.»

یکی از عرصه‌های ظهور و بروز زنان در اجتماع، عرصه انتخابات است. عرصه‌ای که طبق بیان رهبر انقلاب، جاییست که زنان می‌توانند هم در داخل خانه و هم بیرون خانه و حتی نسبت به ایجاد شناخت نامزد‌های انتخاباتی نیز ورود کنند.

در این یادداشت می‌خواهیم به برخی از الگو‌های ورود زنان در عرصه انتخابات اشاره کنیم.

پای روضه‌های خانگی را وسط بکشید!

یکی از استخوان دارترین و پر رونق‌ترین محافل زنانه از آغاز خلقت انسان تا کنون روضه‌های خانگی بوده. روضه‌هایی که اگر ظرفیتش را دریابیم، دریاییست که می‌شود از دلش جواهرات قیمتی بیرون کشید. با ترتیب این روضه‌ها در خانه یا حضور در روضه‌های خانگی اطراف‌تان می‌توانید برنامه‌های انتخاباتی برپا کنید. مستند پخش کنید. سخنرانی‌های روشنگری شکل دهید. به شبهات پاسخ دهید. *حلقه‌های گفتگو* در مورد صلاحیت‌های یک نامزد به درد بخور برای رفتن به خانه ملت راه بیندازید.

وقتی پارک‌ها و بوستان‌ها ستاد مردمی می‌شود!‌

می‌توانید با حضور در پارک و بوستان‌ها سر صحبت را به شیوه‌های مختلف با مردم باز کنید. مادری که برای دقایقی روی صندلی نشسته تا کودکش چرخی توی وسایل بازی بزند، می‌تواند گزینه خوبی برای آغاز گفتگو باشد. با نشان دادن کلیپ‌های کوتاه، بردن پرسش نامه و طرح بحث در موضوعات مختلف و نظرخواهی و... اولین حلقه گفتگو را سر بیندازید.

مسجد مردم

یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده و به درد بخور مساجد هستند. جایی که قرار بود پایگاه اصلی فعالیت‌های مردمی باشد، ولی حالا کمی از کارکردش فاصله گرفته. می‌توانید با حضور در مساجد از فرصت جمع‌های مومنانه استفاده کنید. در مورد ضرورت شرکت در انتخابات حرف بزنید. حرف نامزد‌های انتخاباتی شهرتان را وسط بکشید و در مورد کم و کیفشان هم فکری و پرس و جو کنید. در ساعاتی از روز تریبون آزاد در مسجد راه بیندازید و جوانان و نوجوانان را جلو دار این تربیون‌ها کنید. از نامزد‌های انتخاباتی برای جلسه پرسش و پاسخ در مسجد دعوت کنید.

وقتی از دیگ نذری بوی سیاست بلند می‌شود

شاید تا حالا فقط نذری را توی مناسبت‌های خاص یا برای رفع حوائج شخصی پخته باشید. اما می‌شود به همین نذری عطر و طعم دیگری هم اضافه کرد. بیایید این بار دیگ نذری را سیاسی روشن کنید. از شله زرد تا آش و حتی یک بسته شکلات می‌تواند بهانه‌ای باشد تا تنها یا با زنان محله بساط نذری سیاسی راه بیندازید. به نیت یک *مشارکت دشمن کور کن نذری را حسابی هم بزنید، بعد هم یک نوشته یا یک پیغام ضمیمه کاسه یا بسته نذری کنید و ببرید در خانه اهل محله. اگر شرایط مهیا بود می‌توانید از کاری که انجام داده اید با همسایه‌ها و هم محله ای‌ها حرف بزنید و او را هم دعوت به این کار کنید.

ره صد ساله را یک ساعته طی کنید

یکی از ابزار‌های موثر برای انتقال محتوا هنر است. ابزاری که ره صد ساله را نه یک شبه که گاهی یک ساعته هم طی می‌کند. دست به کار شوید و چند کلید واژه در مورد انتخابات، آینده، هویت، سرنوشت، صندوق رای، مشارکت، دشمن و... جلویتان بگذارید. بعد سعی کنید به کمک اعضای خانواده یا دوستانتان یک نمایش نامه بنویسید و به مرحله اجرا برسانید. این نمایش می‌تواند در مکان‌های مختلف از جمله مسجد، جمع‌های خانواده، مدرسه فرزندتان و... اجرا شود.

داستان بازی‌هایی که گردونه تواصی را می‌چرخانند

شما می‌توانید با طراحی بازی‌های داستان محور، حول موضوعاتی که به هویت ملی و انتخاب آگاهانه گره بخورد، علاوه بر انتقال این مفاهیم به کودکان، والدین را نیز غیر مستقیم با این مقوله درگیر کنید. با اجرای این داستان بازی‌ها در پارک ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی دیگر چه بسا بتوانید محفلی برای گفتگو‌های عمیق‌تر راه بیندازید و زحمت چگونگی شروع بحث در این موضوعات را از دوش خود بردارید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.